کد مطلب:292087 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:677

علائم برونی و علائم تکوینی

دسته زیادی از روایات علائم برونی را می گویند مثل: خروج سفیانی یا از بین رفتن بنی العبّاس یا بنا شدن شهری بین دجله و فرات كه به آن زورا می گویند كه اشاره است به همان بغداد كه خیلی خوب آن را می سازند ولی معنویّت در آن نیست.

بعضی روایات، علامت تكوینی هستند نه برونی اجتماعی! مثل گرفته شدن خورشید یا طلوع خورشید از مغرب. اسبق بن نباته نقل می كند كه حضرت امیر(ع) می فرماید: «بپرسید از من قبل از اینكه مرا از دست بدهید.» بعد فرمودند: «وقتی فلك می چرخد (كه اشاره ای است به گذر زمان) در آن موقع تأویل این آیه شریفه معلوم می شود كه cc«ثم رددنا لكم الكرّة علیهم و امددناكم باموال و بنین و جعلناكم اكثر نفیرا»vc

و بعد می فرمایند: علائمی است برای آن موقع و اوّلش این است كه برای كوفه با ( - سوره اسراء آیه 6 (یعنی: سپس شما را بر آنها چیره می كنیم و شما را بوسیله دارایی ها و فرزندانی كمك خواهیم كرد و نفرات شما را بیشتر از دشمن قرار می دهیم) )

خندق و نگهبان ها، حصار می سازند و دیگر اینكه مساجد، چهل شب تعطیل می شوند. یك جسد باستانی كشف می شود كه خیلی مهمّ است. پرچمها و علامات جنگ به حركت درمی آید كه قاتل و مقتول هر دو در جهنّم هستند. (حالا این كدام جنگ است و كدام قاتل و مقتول است نمی دانیم!) نفس زكیّه در پشت كوفه كشته می شود. بین ركن و مقام كسی ذبح می شود. سفیانی با پرچمی قرمز كه امیرش هم از بنی كلابه است با دوازده هزار نفر همراهش، متوجّه مكّه و مدینه می شود. وقتی دشمن به سرزمین بیابان سفید رسد خسف می شود و همه شان از بین می روند. از كوفه، صد هزار نفر خروج می كنند تا به دمشق برسند.

در ماه رمضان از ناحیه مشرق فریادی بلند می شود كه: cc«یا اهل الهدی! اجتمعوا»vc یعنی: ای اهل هدایت! همه جمع شوید. از طرف مغرب فریادی بلند می شود كه:cc«یا اهل الباطل! اجتمعوا»vcیعنی: ای اهل باطل! همه جمع شوید.

به هر حال روایات زیاد است و من هرچه می خواهم خلاصه كنم نمی توانم. شما را حواله می دهم به بحار! البتّه بعضی از این روایات از لحاظ سند درست نیست. اجمالاً روی این علائم ما تقریباً مطئمن هستیم.

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه قم

(مسئول واحد پاسخ به سؤالات: محمّد باقر شریعتی سبزواری)

تقاضای یك رهبری معصوم برای نجات جامعه بشری در عموم مردم دنیا

اگر منظور از شرایط، علّت ظهور امام زمان (عجّل اللّه تعالی فرجه الشّریف) باشد پاسخ این است كه شرایط عمومی از نظر اجتماعی باید فراهم شود و تقاضای یك رهبری معصوم برای نجات جامعه بشری در عموم مردم دنیا فراهم شود و همه دریابند كه جز امام معصوم و انسان هدایت شده و كامل، كسی نمی تواند عدل كلّی را در جامعه پیاده كند و ظلم را ریشه كن سازد. در این صورت وقتی ندای cc«الا یا اهل العالم قد ظهر مهدی آل محمّد فاتّبعوه ...»vc از كنار خانه كعبه سر داده شد، مردم به فریادهای تبلیغاتی جهان خواران مستكبر پُشت كرده و به این ندای دلنشین رو می كنند.